- Laikmeta zīmes - http://www.laikmetazimes.lv -

“Cirvju” sabiedrības triumfs

Ievietoja Ervīns Jākobsons 2020. gada 20. aprīlis 16:00 sadaļā Valsts un pilsoņi

Lieldienu laikā Latviju satricinājis kārtējais skandāls. It kā kristīga (par to vēl varētu strīdēties) raidījuma vadītājs Aleksis Daume atļāvās publiski, lai arī tikai interneta videoblogā nevis sabiedriskās televīzijas ēterā, izteikties, ka viņš par zviedru pusaudzi Grētu Tūnbergu (par viņu lasiet ŠEIT) dažkārt domājot ļaunas domas un sarunās ar jauniešiem aicinājis tādus kā viņa “nospārdīt”. Nepārjautājot, pat nemēģinot uzzināt teiktā patieso kontekstu ne pie bloga veidotājas Annas Rozītes, ne pie paša Daumes, tika sacelta milzu ažiotāža, kas rezultējās ar Alekša atcelšanu no pavisam citas televīzijas pavisam cita raidījuma vadītāja pienākumiem.

Sociālie tīkli savukārt ne tik daudz sacepās par pašu izteikumu, kā par personu, kas šādu “ķecerību” atļāvies. Vēl un vēlreiz tika atgādinātas daudzās Daumes nodarbošanās - personības izaugsmes treneris, SOS tētis, garīgais skolotājs, raidījuma vadītājs, misionārs, mācītājs. Ak, Kungs, ak, Kungs - un tāds cilvēks varēja pateikt kaut ko tik šausmīgu! Tomēr “Laikmeta zīmēm” īsti negribējās ticēt, ka Aleksis būtu aicinājis uz vardarbību. Viņa izteikumi drīzāk saprotami simboliski. Tāpēc bijām priecīgi, ka savas domas šajā jautājumā izteica arī mūziķis Mareks Sarnovskis. Viņa rakstītais bija kā āmurs naglai uz galvas. Piedāvājam Mareka viedokli arī jūsu uzmanībai, tomēr brīdinām - viņa teiktais tāpat nebūs nekas politkorekts, bet tiešs un nesaudzīgs mūsu sabiedrības vērtējums.

****

“Cirvju” sabiedrību raksturo nespēja uztvert nelineāru leksiku.

Man pēkšņi palika interesanti. Uztvērās signāls - kāds esot pateicis, ka vajagot nospārdīt Grētu! Sāku iedziļināties, meklēt, atrodu, noklausos… paga, par ko ir cepiens?

Noformulēju pāris izteikumus. Vēroju - psihopātija un histērija aug augumā. Kas ir histēriķi? O! Izrādās mani vecie ierastie oponenti - sarkankreisās ideoloģijas bloks, kas nomaskējušies zem liberālisma. Vecais komunisma reinkārnācijas bacilis aktivizējas.

Skatos - o, Daume ātri atvainojās.

Intervija ir par daudz interesantām un būtiskām tēmām, kas skaidro sarunas enerģētiku, piedāvā piesaistes un iedarbina uztveri, iezīmē tematiskos kontekstus, ir pilna ar salīdzinājumiem, provokatīvi izaicinošiem un domāt palīdzošiem formulējumiem. (Šeit apzināti nepieskaršos Rozītei un ar videoprodukta radīšanu saistītajai atbildībai).

Bet ziniet, šis notikums iedarbināja pseidoliberāltusam raksturīgo histēriju - organizēt kolektīvu vardarbību pret vienu “Grēkāzi” (Renē Žirārs), to attaisnojot ar savas uztveres kroplībām
un pozicionējot humānisma apoloģētikā.

Netaisos aizstāvēt Aleksi Daumi. Viņš pats par sevi var parūpēties. Taisos nepiekrist Daumem.
Par ko atvainošanās?

Šī sabiedrības daļa, kas sevi sauc par liberālu, ir noklausījusies interviju un konstatējusi, ka tajā ir aicinājums uz vardarbību! Oppppā!!! Pirmajā šokā uzdevu sev jautājumu - cik lielam “cirvim” ir jābūt,
lai spētu kaut ko tādu izsecināt?

Vēlāk skatos, tīri sakarīgi draugi, paziņas piedzied un piedzied. Nu jau tāds “cirvju” koris izveidojās - skaidas tik pa gaisu! Cilvēki pavelkas un pielāgojas, jo tas ir modīgi un trendīgi, iekļūsti meinstrīmā, sajūti “inteliģento” kopību, ar savu piebalsošanu leģitimizējies popsīgajā sociumā. Štrunts par realitāti!

Šis notikums ir dabiskajos apstākļos noticis fenomens. Tas atklāj - mums ir lielāka “CIRVJU” sabiedrība nekā man bija aizdomas. “Cirvju” sabiedrību raksturo nespēja uztvert nelineāru leksiku, nespēja sintezēt un integrēt saturu, veidot kopskatu. Cirviskums izpaužas kroplā lietu dabas uztverē un loģikas trūkumā. (Frāze ir galvenāka par teikumu. Teikums galvenāks par tekstu. Teksts galvenāks par simbolu. Simbols galvenāks par arhetipu utt.).

Akcents Nr.1.

Bīstams paradokss. Šī kroplā uztvere (kurai nav nekāda kontakta ar realitāti) ir noteikusi realitātes izmaiņas. Daume tiek atstādināts un sākas “ad hominem” -  klasiskais liberāltusa jēlais balagāns pret personu, kas neiederas viņu konjungtūrā.

Šī auditorija neko nedzird un nespēj pat reflektēt. Tātad - ne tikai cirvji, bet vēl klāt pavisam ar liberālismu nesavienojams apzīmējums - “zombiji”!

Tiešām palika neomulīgi. Mums taču kaut kā jādzīvo vienā valstī. Šiem ir lineāls, ar kuru viņi lineāri cer izmērīt daudzdimensiju saturu. Kristus ir aicinājis “nocirst roku” un “izraut aci”! Ko tas lineāls izmērīs par ieteikumu “kādam uzlikt kaklā dzirnu akmeni un noslīcināties”? Pilna Bībele ar drausmīgu vardarbību! Viņi nešaubās par savas uztveres veselību un pārliecināti pielāgo realitāti savai kroplajai uztverei. Kā to lai nosauc? Kā jau teicu - zombiji un cirvji!

Akcents Nr. 2

Tas, ko es vēlos pārmest šiem pseidohumānisma sektas adeptiem, ir ciniska liekulība.

Pakaidrošu. Grēta ir reinkarnēto komunistu pedofīlijas prakses simbols - pieauguši, lieli cilvēki viņu perfekti izmanto par labu neosociālisma ideoloģiskajiem profiliem. Par to sarkankreisie nerunā, neredz. Meitenīti “drāž visos caurumos”, bet šie vēl iefano! Vai nav īpatnēja vardarbības gradāciju izjūta? Vai varbūt kreisie ir BDSM fani?

Vai nevarētu būt tā, ka šī (inteliģenti sterilo) liekulība un cinisms, ignorējot klaju pedofīliju, ir reāla vardarbība? Pat ne aicinājums!

Fenomena novērojuma secinājumi

Daumes kungs nav aicinājis uz vardarbību, bet šo debilitāšu iemesls ir slima, predisponēta jeb “cirviska” uztvere - nespēja uztvert nelineāru leksiku! Tā ir kolektīva kognitīva impotence. Šajā gadījumā uztveres kroplība nosaka realitāti nevis īstenība. Un tas ir baisi!

Un es nesamierināšos, ka šo CIRVJU fantāziju dēļ ir iespējams cilvēku iznīcināt. Tas var skart jebkuru. Un šie pajoliņi - pakaļdziedātāji - vēlāk būs pirmie upuri. Ja neviens pret šo fenomenu neiestāsies, tad šāds “humānisms” pārvērtīsies “cirvju totalitārismā”!

Turklāt, jau vairākas reizes norādīju, ka par Grētas izmantošanu (ko es speciāli kvalificēju kā neomarksistu organizētu pedofīliju) šie humānisti neceļ histēriju, jo “viņas” postulāti atbilst modernajiem trendiem! Tas tāds liberālcinisms?

Tāda mums tā liberālā “zombiju” un “cirvju” sabiedrība.

Daumes, kungs, paldies par iespēju novērot vērtīgu fenomenu.

Mareks Sarnovskis
(fenomenu vērotājs)

P.S. Uz foto: liberāltusa sociālā gnozioloģija. Tā ir sabiedrības kognitīvā impotence. Un tas ir baisi, jo “cirvji” ir vajadzīgi manis izvēlētās bildes “varoņiem”.

****

“Laikmeta zīmju” komentārs. Daume ir atlaists. Daume ir atvainojies. Taisnība uzvarējusi. Tā domā daudzi. Taču mūsuprāt tas pierāda tikai to, kādu spiedienu nācās pārdzīvot gan Alekša darba devējiem, gan viņam pašam. Raidījumu “Saknes debesīs”, ko svētdienās var aplūkot LTV ēterā, neražo pati Latvijas Televīzija, bet neatkarīga producentu apvienība “Hansa Media”. Tāpēc ir aizdomas, ka LTV izdarījusi pamatīgu spiedienu uz apvienību, lai Daume tiktu atlaists. Protams, nevar izslēgt arī pašu hansistu vēlmi atkratīties no cilvēka, kas sabojājis firmas imidžu. Savukārt Alekša atvainošanās pati par sevi būtu pilnīgi normāla, ja reiz kāds jūtas aizskarts, ja vien nerastos sajūta, ka viņš atvainojas ne tikai par saviem nepārdomātajiem vārdiem, bet nožēlo arī pašu attieksmi pret zviedru Grietiņas neadekvātajām izdarībām. Un to viņam nevajadzēja darīt, jo šāda attieksme ir gluži pamatota.

Nepārprotiet - mēs neatbalstām aicinājumu kādu fiziski “nospārdīt”, jo tāda nebija Alekša doma, taču viņa veselajā saprātā balstītajai nostājai pret liberālo neomarksistu izmantotās psihiski nestabilās Grētas histēriskajām vaimanām gan pilnībā pievienojamies. Ko tad patiesībā teica Aleksis: “Es, iespējams, būšu ļauns pasakot to, bet ir tāda meitenīte, kura ik pa brīdim [..] sašķiebtu ģīmi saka: jūs mums sabojājāt nākotni. [..] Es dažkārt ļaunas domas domāju par to meiteni. Ekrāna priekšā nedrīkst tādas lietas teikt, bet es labprāt pateiktu… es dažkārt ar jauniešiem, kad runāju par šo tēmu, [..] saku, kad satiekat to meiteni, nospārdiet viņu…” Izskatās pēc aicinājuma uz vardarbību? Tomēr tā nav.

Aleksis, protams, smagi kļūdījās, rūpīgi nepārdomājot, ko saka kameras priekšā. Par to viņš tagad arī saņem sodu. Katram, kurš darbojies mediju vidē, būtu jāzina, ka sniedzot publiskus paziņojumus, intervijas vai rakstus plašsaziņas līdzekļos, sabiedrībā pazīstamam cilvēkam uzmanīgi jāizvērtē katrs vārds, jo bars nelabvēļu to vien gaida, lai varētu viņu nolīdzināt ar zemi. Katra kļūda tiks izmantota pret tevi un atgādināta gadiem ilgi. Aleksis iekrita, vaļsirdīgā sarunā nedaudz atslābstot un nepietiekami nepārprotami paužot savu viedokli. Akmens metams arī Annas Rozītes dārziņā, jo bija skaidrs, ka šādi izteikumi nepamanīti nepaliks. Paļauties uz sabiedrības toleranci šajā gadījumā nebija pamata.

Aleksis Daume kopā ar videobloga raidījuma “Tuvāk sev ar Annu Rozīti” veidotāju.

Kāds teiks: “Bet es vienalga te neko citu neredzu, kā vien aicinājumu “nospārdīt”! Un tas ir tieši tas, uz ko norāda Mareks Sarnovskis - lineārā taisnvirziena domāšana, nespēja uztvert salīdzinājumus, simbolus un līdzības. Pēc “Laikmeta zīmju” domām, Daume nevis aicina uz reālu vardarbību, bet gluži vienkārši norāda - ja kāds nāk pie jums un sludina sātana melus, ka jums nozagta nākotne, trieciet viņu ratā! Šajā gadījumā tika izraudzīts neveiksmīgs žargons “nospārdīt”, bet vai sabiedrība būtu cepusies mazāk, ja Aleksis pateiktu skaidri un gaiši: sūtiet to Grētu vai jebkuru citu panikas cēlāju dirst? Diemžēl Aleksis lietoja pēc sabiedrības domām “sliktu” vārdu, dziļāk nepaskaidrojot tā saturu.

To, ka nekāda aicinājuma uz vardarbību nebija, pierāda viņa turpat intervijā teiktais: “Es saprotu, ka viņa ir pievilta kaut kādā ziņā. Tāpēc, ka šāda mūžīgā sūdzēšanās par globālām lietām ir absolūti bezjēdzīga un viņa neko nedara”. Daume ienīst nevis zviedru pusaudzi, bet histērisko paniku, kādu Grēta un viņas liberāli marksistiskie “aizbildņi” sēj sabiedrībā, paši neko reāli nedarot. “Nospārdīt” šādus vaimanātājus var un vajag - nevis fiziski, bet atmaskojot viņu melus un neliet(der)ību. Taču, kā saka Mareks Sarnovskis, Aleksim neviens neko “nejautāja, neradīja telpu izpratnei. Agresīvi, brutāli apdirsa! Nogalināja un iznīcināja. “Cirvju” bars atspārdīja cilvēku, jo izfantazēja iemeslu, ko pamatoja savā kroplajā uztverē. Rezultātā - kropla uztvere, nevis īstenība, iespaido realitāti.”

Patiesi - lineāra taisnvirziena uztvere ir bīstama. Tā par aizliedzamu naida runu var pasludināt jebko, pat Bībeli, jo visu tajā teikto uztvers burtiski, izraujot atsevišķas vietas no konteksta. Arī Jēzu tā pasludinās par vardarbīgu ksenofobu, jo Viņš savās līdzībās aicina gan uz sevis kropļošanu (izrauj aci, nocērt kāju vai roku, ja tās liek tev grēkot), gan nepārtraukti draud farizejiem, rakstu mācītājiem un citām “sabiedrības grupām”, karinot tām kaklā dzirnakmeņus un slīcinot jūras dziļumā. Visā vēstures gaitā šādas un tamlīdzīgas muļķības kristiešiem tikušas pārmestas. Jo tauta nesaprot. Ne vienmēr tam ir sakars ar intelektu, tāpēc ka “garīgas lietas ir garīgi apspriežamas”. Bībele iesaka labāk nebērt “pērles cūkām priekšā”, jo kas Dieva bērniem pērle, sekulārajai publikai var šķist pilnīgs draņķis.

Konkrētajā gadījumā, protams, nevar runāt par dižām pērlēm. To atzīst arī pats Aleksis. Runājot par Grētu viņam vajadzēja izvēlēties citu vārdu, jo neiedziļinoties, viņa teiktais patiesi neizklausās pārāk labi. Atcerēsimies Kristīgā radio prezidenta Tālivalža Tālberga neveiksmīgo izteikumu, kas aicināja Jura Rubeņa daudzu uztverē zaimojošo grāmatu “Viņš un viņa” nevis vienkārši izmest vai atdot citiem, bet sadedzināt, lai neizplatītu tās garīgo indi. Arī tolaik Tāļa teiktā būtība tika sagrozīta, apgalvojot, ka Tālbergs aicina kristiešus dedzināt grāmatas. Un tagad Daume aicina nospārdīt mazas meitenītes! Redz, kādi tie kristieši patiesībā ir! Aleksis pats zināja, par ko runā, arī Rozīte, iespējams, viņu saprata, taču lielākā sabiedrības daļa diemžēl ne. Rezultātā šmuce pa visu pagastu, pardon - Latviju.

Visā šajā notikumā satrauc sabiedrības liekulība un dubultmorāle, kam reizēm līdzi mēdz dziedāt arī viens otrs kristietis. Kā pareizi norāda Mareks Sarnovskis: “Šo “cirvju” liekulība ir Grētas simbolā - slima, nenobriedusi meitenīte, kuru sarkankreisā konjunktūra “drāž”, gūstot sarkanu orgasmu un kreisu apmierinājumu”. Daumi par vienu vienīgi nepārdomātu vārdu sabiedrība gatava nolinčot, taču par pusaugu meitenes atraušanu no skolas sola un vienaudžu sabiedrības, tāpat par slima bērna izmantošanu neoliberāli marksistisko tēvoču politiskajās spēlītēs neviens īpaši neuztraucas.

Līdzīga “morāle” vērojama arī citā Lieldienu “skandālā”. Iedomājieties - Liepājas Sv.Annas draudze karantīnas laikā uzdrošinājusies ļaut ļaudīm Lieldienās dievnamā lūgt Dievu! Kādas šausmas! Un nevienu neinteresē, ka pilns karantīnas režīms mūsu valstī nemaz nav izsludināts, ka konkrētais dievnams ir pietiekami liels, lai tur sanākušie aptuveni 50 cilvēki varētu droši ievērot divu metru distanci, ka 25 cilvēku, neieskaitot garīgo un apkalpojošo personālu, atrašanās baznīcā ir gluži likumīga, ja tiek ievēroti noteikumi. Kādam, redz, tas nepatīk, un policija gatava uzreiz reaģēt.

Augstāk teiktais nenozīmē, ka mēs atbalstām Annas draudzes rīcību. Bībele māca “paklausīt valdībām un varām”, īpaši gadījumā, kad varas iestāžu rīkojumi nevis kādu nelikumīgi apspiež, bet darbojas sabiedrības interesēs. Nepaklausība “varām, kas valda” akceptējama tikai vienā gadījumā - ja varas rīkojumi ir absolūti pretēji tam, ko noteicis Dievs. Tad “Dievam jāklausa vairāk nekā cilvēkiem”. Šobrīd tā nav. Uzskats, ka virtuāls dievkalpojums ir tas pats, kas “bezalkoholisks alus vai gumijas sieviete”, lai paliek uz konkrētā mācītāja sirdsapziņas. Lielākā daļa Latvijas kristīgo draudžu dievkalpojumus šajā laikā notur virtuālajā vidē un tas tiek darīts pašu draudzes locekļu un visas sabiedrības labā.

Taču runa nav par to, bet cilvēku liekulību. Ļaudis cepas par nieka 50 dievlūdzējiem, kuri, kā apgalvo draudzes kalpotāji, ievērojuši nepieciešamo distanci, taču ignorē pūļus, kas ik dienas šturmē lielveikalus, tostarp Liepājā. Un ne vienmēr lielveikalos divu metru distance tiek strikti ievērota. Bet tas taču ir svētais Lielveikals - modernās sabiedrības templis! Māgu piesist kaut kā vajag un jaunas šmotkas iegādāt arīdzan. Tomēr, der atcerēties, ka “cilvēks nedzīvo no maizes vien, bet no ikviena vārda, kas iziet no Dieva mutes”. Ticīgam cilvēkam dienišķā garīgā maize - Dieva Vārds, lūgšana, Svētais Vakarēdiens - ir tikpat nepieciešama garīgai dzīvībai kā fiziskā maize miesīgai.

Liepājas gadījums liek celties arī nepatīkamām aizdomām - vai tikai te galvenais nav nevis ierobežojumu pārkāpšana, bet prasta politiska nenovīdība. Tā domāt šķistu sazvērestības teoriju cienīgi, ja vien “nelaimīgajā” dievkalpojumā nebūtu piedalījies pats Liepājas mērs Jānis Vilnītis. Bija taču kāds, kurš speciāli gaidīja pie baznīcas, lai nofilmētu minētā dievkalpojuma apmeklētājus un safilmēto nopludinātu presei. Kādēļ? Turklāt neparastu čaklumu šajā lietā izrādījis arī Tieslietu ministrs Jānis Bordāns, kura partijai kā konservatīvo vērtību aizstāvjiem kristiešu motivāciju apmeklēt dievkalpojumu gan vajadzētu saprast. Taču Reģionu apvienība, ko pārstāv Vilnītis, ir politiski konkurenti gan Bordānam, gan vēl jo vairāk bijušajam Liepājas mēram Uldim Seskam un viņa “Liepājas partijai”.

Ka mūsu aizdomas nav bez pamata, pierāda lielais anonīmo komentāru skaits interneta vietnēs, kur kategoriskā tonī tiek pieprasīta Vilnīša demisija. Ir skaidrs, ka politiskie konkurenti izmanto situāciju. Vilnītis ir ticīgs cilvēks un uzskata, ka “cilvēki var izdarīt visu, kas atkarīgs no tiem, taču ar to nepietiek. Ir jālūdz Dievs, un ja šīs lūgšana būs patiesa, Dievs pasargās gan Liepāju, gan tās iedzīvotājus”. Tieši to viņš arī devās darīt Lieldienu rītā. Protams, amatpersonām jārāda piemērs, taču, ko bija darīt Vilnītim, kurš svētku rītā ieradās likumīgi atvērtā baznīcā lūgt Dievu par savu pilsētu, bet izrādījās, ka šādu lūdzēju atnākuši vairāk nekā atļautie 25? Pārtraukt dievkalpojumu, izsaukt policiju un izdzīt dievlūdzējus no baznīcas? Vilnītis izšķīrās to nedarīt, par ko tagad spiests atvainoties agresīvajam vairākumam.

Gan Daume, gan Vilnītis ir nožēlojuši savas kļūdas un atvainojušies. Viens tādēļ zaudējis darbu, otrs ieguvis jaunus nelabvēļus. Sabiedrība pašūmējusies un uz brīdi atbrīvojusies no negatīvajām emocijām. Drīz nāks jauni sūdi, par ko šūmēties, un Lieldienu incidents aizmirsīsies. Jautājums izsmelts? Nebūt nē. Jo sabiedrības negatīvisms un domāšana kategorijās “balts-melns, pareizs-nepareizs, savējais-ienaidnieks” nekur nav pazudis. Agresīvs pūlis ik dienu norej un nospārda kādu sev netīkamu cilvēciņu. Agresivitāte, nemitīga vaimanāšana un sazvērestības teorijas joprojām ir “profesionālo” interneta komentētāju, sociālo tīklu “varoņu” un citu “dīvānā pirdēju” dienišķā maize. Diemžēl par mūsu sabiedrības garīgo un psiholoģisko veselību tas neko labu neliecina.

Bībelē ir vārdi, ko citē arī Anna Rozīte savā “paskaidrojumā” sabiedrībai: “Kurš no jums ir bez grēka, tas lai pirmais met akmeni…” Jā, akmeņi ir lidojuši bagātīgi gan Daumes, gan Vilnīša virzienā. Taču, ja notikumā ar grēkā pieķerto sievieti pēc šiem Jēzus vārdiem visi akmeņu sviedēji nokaunējušies aizgāja, sekulārās patērētāju sabiedrības tikumi ir gluži pretēji, kaut liela daļa no “akmeņu metējiem” ir grēkojuši nesalīdzināmi smagāk, vairāk un pārliecinošāk nekā mazliet paklupušie raidījuma vadītājs un pilsētas domes priekšsēdētājs. Tāpēc gribētos citēt vēl kādus Kristus vārdus: “Ko tu redzi skabargu sava brāļa acī, bet baļķi paša acī nepamani? Tu liekuli, izvelc vispirms baļķi no savas acs, un tad pārdomā, kā izvilkt skabargu no sava brāļa acs!” Pārdomāsim šos vārdus, pirms kādu notiesājam.

© 2020 Mareks Sarnovskis (tabletenogalvas.blogspot.com), Ervīns Jākobsons (ievads un komentāru daļa). Pārpublicēšanas vai citēšanas gadījumā atsauce uz autoriem un interneta vietni www.laikmetazimes.lv obligāta.

Līdzīgie raksti:

    Nekas nav atrasts


Raksts atrodams vietnē Laikmeta zīmes: http://www.laikmetazimes.lv

Saite uz rakstu: http://www.laikmetazimes.lv/2020/04/20/cirvju-sabiedribas-triumfs/

© 2009 - 2013 Laikmeta zīmes. Visas tiesības aizsargātas.