- Laikmeta zīmes - http://www.laikmetazimes.lv -

Rick Wakeman. Debesu pianists

Ievietoja Ervīns Jākobsons 2011. gada 31. oktobris 07:00 sadaļā Kristīgā mūzika pasaulē

Viena no spilgtākajām personībām 20. gadsimta rokmūzikā ir Riks Veikmans. Talantīgs pianists, spožs komponists un instrumentālo skaņdarbu autors, leģendārās grupas Yes dalībnieks un brīnišķīgs solomākslinieks - viņa vārds uz mūžiem ierakstīts modernās popmūzikas vēsturē.

Ričards Kristofers Veikmans piedzima 1949. gada 18. maijā Londonas priekšpilsētā Periveilā. Pēc skolas beigšanas viņš iestājās Karaliskajā Mūzikas koledžā, kur apguva klavieru un klarnetes spēli, kā arī kompozīcijas mākslu orķestriem. Līdztekus akadēmiskām studijām viņš aizrāvās ar tiem laikiem moderno rokmūziku.

1953. gadā, kad Rikam bija četri gadi, viņa vecāki pievienojās Dienvidherovas baptistu draudzei. Zēns apmeklēja draudzes svētdienasskolu, bet 19 gadu vecumā piedzīvoja garīgu atdzimšanu un tika kristīts. Tomēr rokmūzika aizrāva viņu arvien vairāk, viņš iesaistījās dažādos muzikālos projektos un pamazām sekulārajiem mūziķiem raksturīgais dzīvesveids attālināja viņu no Dieva un ticības.

Kādu laiku Riks darbojās grupā Strawbs, vienlaikus būdams studijas mūziķis tādām rokmūzikas leģendām kā Deivids Bovijs, Kets Stīvens un Als Stjuarts. 1971. gadā viņš pievienojās grupai Yes, ar kuru kopā ierakstīja sešus albumus. Arī vēlākos gados Riks piedalījās vairāku Yes albumu ierakstos un koncertturnejās. Viņa taustiņinstrumentu spēle skanējusi daudzu pasaules mūzikas zvaigzņu, piemēram, Elisa Kupera, Eltona Džona, Ozija Osborna, Brotherhood of Man, T.Rex ierakstos.

Tomēr savu radošo potenču augstākās virsotnes Riks Veikmans sasniedza kā solomākslinieks un komponists. Tādi albumi kā The Six Wives of Henry VIII un Journey to the Centre of the Earth guva fenomenālus panākumus un atklāja klausītājiem Rika pārsteidzošo talantu, apvienojot vienotā skanējumā dažādus akustiskos un elektroniskos taustiņinstrumentus, simfonisko orķestri, rokgrupu un kori. Tikpat spožs izdevās arī albums The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table ar krāšņu koncertuzvedumu, kurā piedalījās balets uz ledus, simfoniskais orķestris, rokgrupa un divi kori. Kopumā Riks Veikmans kā solomākslinieks un komponists izdevis vairāk nekā 90 albumus.

Taču Rika nekārtīgais dzīvesveids noveda pie tā, ka jau 26 gadu vecumā viņš bija pārcietis trīs infarktus. Viņam bija ļoti nopietnas problēmas ar alkoholu. Atpakaļceļš pie Dieva sākās, kad Riks nolēma kārtējo reizi apprecēties. Viņa izredzētā bija seksa modele un dziedātāja Nina Kārtere, taču neatradās neviena draudze, kas būtu gatava šo ekstravaganto pāri salaulāt. Beidzot Kemberlejas Apvienotās reformātu draudzes mācītājs piekrita, un 1984. gadā Riks un Nina tika salaulāti. „Mēs bijām tik priecīgi atrast draudzi, kas mūs pieņēma patiesā kristīgā mīlestībā. Tas deva man jaunu impulsu atgriezties baznīcas klēpī, ko biju pametis pirms vairāk nekā 15 gadiem,” atceras Riks.

Tā sākās Rika atgriešanās ceļš. „Ilgus gadus es dzīvoju pēc „rokenrola bībeles”, tomēr šķita, ka Dievs lūkojas man pār plecu un saka: nekas, Es pagaidīšu!” Koncertceļojuma laikā Sidnejā, Austrālijā, Riks kādu vakaru kārtējo reizi cīnījās ar alkohola dēmoniem. „Es vēl nekad savā mūžā nebiju juties tik nomākts,” teic Riks. „Apjēdzu, ka nekad neesmu bijis savas dzīves noteicējs.” Riks zināja, ka ir tikai viens ceļš, kas var atnest mieru viņa dzīvē. „Es pieņēmu lēmumu no jauna ielikt savu dzīvi Dieva rokās. Tajā pašā brīdī un vietā es lūdzu Dievam piedot manus grēkus un, neskatoties uz to, ko biju dzīvē darījis, dot man spēku sākt visu no jauna.” Drīz pēc šī notikums arī Nina kļuva kristiete. Viņi sāka regulāri apmeklēt baznīcu un viņu ticība pieauga no dienas dienā.

Rika jaunās attiecības ar Dievu ietekmēja arī viņa radošo dzīvi - viņa mūzika kļuva vēl iespaidīgāka un spēcīgāka. 1987. gadā iznāca pirmais Rika albums ar kristīgu tematiku The Gospels. Tas bija novatorisks, patiesi izdevies muzikāls eksperiments, kas stāstīja par Jēzus Kristus dzīvi, kā tā attēlota četros Evaņģēlijos. Pēc gada iznāca albuma videoversija The Word and The Gospels, kas tika filmēta Cēzarejā, Izraēlā, kur šīs oratorijas koncertuzvedumu noskatījās 2000 skatītāju.

1988. gadā Veikmaņu ģimene pārcēlās uz dzīvi Menas salā, kur pievienojās vietējai baptistu draudzei. 1990. gadā dienas gaismu ieraudzīja vēl viens kristīgs albums In the Beginning. Tajā skan Ninas Bībeles lasījums, ko pavada vienkārša, nesarežģīta Rika mūzika. Sekoja albums Prayers (1993), kuru gan Riks uzskata par muzikālu neveiksmi, tāpēc daudzas šā albuma dziesmas vēlāk tika ierakstītas no jauna un 1996. gadā izdotas albumā Can You Hear Me?

1996. gads ir nozīmīgs Rika radošajā biogrāfijā ar vairākiem kristīgi orientētiem albumiem. Bez jau minētā Can You Hear Me?, šajā gadā izdots arī albums Orisons ar Bībeles, Mārtiņa Lutera un Asīzes Franciska lūgšanu lasījumiem Rika mūzikas pavadījumā, kā arī līdzīgās noskaņās veidotais albums The Word and Music. Taču vispazīstamākais tā gada albums noteikti ir The New Gospels - pirms 18 gadiem ierakstītā albuma jauna versija. Pēc šī albuma mūzikas kritiķi nodēvēja Riku Veikmanu par modernā laikmeta Bahu, bet albumu par visiespaidīgāko Jēzus prezentāciju mūsdienu mūzikā. Sekoja 30 koncerti Lielbritānijā, tostarp 12 lielākajās valsts katedrālēs, kā arī koncertu sērija Dienvidkalifornijā, ASV.

Jauno gadu tūkstoti Riks iesāka ar Ziemassvētku albumu Christmas Variations, kurā bija iekļautas desmit populāru Ziemassvētku korāļu instrumentālas apdares. 2000. gadā iznāca arī populāru baznīcas himnu instrumentālās versijas albumā Morning Has Broken, bet 2007. gadā CD/DVD dubultalbums Amazing Grace - brīnišķīga Veikmana izpildīto baznīcas himnu vizualizācija.

Būdams viena no 20. gadsimta rokmūzikas dzīvajām leģendām, personīgajā dzīvē Riks Veikmans pieturas pie konservatīvām vērtībām. Politikā viņš konsekventi atbalsta britu Konservatīvo partiju, bet ticības dzīvē nostājas bibliski evaņģēliskās pozīcijās. Viņu satrauc kristīgās baznīcas nākotne - Riks uzskata, ka homoseksuāļu un sieviešu ordinēšana degradē baznīcu un ir viens no iemesliem, kāpēc kristietības ietekme britu sabiedrībā katastrofāli sarūk.

Cits iemesls baznīcas degradācijai ir pielaidīga attieksme pret grēku. Kā piemēru Riks min baptistus, kas nekad nepieļautu, ka kristīgs cilvēks smēķē, iedzer vai spēlē azartspēles, taču mūsdienās ir arī baznīcas, kur tas viss tiek pieņemts. Tas nekas, ja kāds dzer viskiju vai guļ ar ielasmeitām, galvenais, ka viņš tic Dievam. Tādi ļaudis drīzāk ir gatavi dibināt kādu „viskija dzērāju draudzi” vai „ielasmeitu draudzi” nekā publiski nosodīt grēku. „Šādās draudzēs Dievs nevar būt klātesošs pat viņu automašīnu stāvvietā, kur nu vēl dievkalpojumos,” uzsver Riks.

Riku arī uztrauc, ka plaisa starp dzīvu ticību un institucionālo reliģiju kļūst arvien lielāka. Institucionālā baznīca vairs nezina, kā palīdzēt cilvēkiem viņu vajadzībās, un ir pārstājusi būt sabiedrības sirdsapziņas balss. Daudzi kristiešu līderi cenšas pēc iespējas nodalīt savas avis no pārējās sabiedrības aiz baznīcu biezajiem mūriem. Taču Bībelē mēs lasām, ka Jēzus tieši gāja pie tiem, kam bija vajadzīga Dieva žēlastība un dziedināšana. Tā ir Evaņģēlija būtība un patiesā kristīgās baznīcas misija. Riks Veikmans šo misiju cenšas piepildīt ar savas mūzikas fascinējošo spēku.

   

Rick Wakeman kristīgie albumi:

  • 1987 The Gospels
  • 1990 In The Beginning
  • 1993 Prayers
  • 1996 The New Gospels
  • 1996 Can You Hear Me?
  • 1996 Orisons
  • 1996 The Word and Music
  • 2000 Christmas Variations (Ziemassvētku)
  • 2000 Morning Has Broken
  • 2010 Always With You

Rick Wakeman kristīgie video:

  • 1988 The Words and The Gospels
  • 1996 The New Gospels
  • 2007 Amazing Grace

   

Raksts pirmoreiz publicēts žurnāla „Tikšanās” 2010. gada marta numurā.
© Ervīns Jākobsons. Pārpublicēšanas vai citēšanas gadījumā atsauce uz autoru un pirmpublikāciju obligāta.

Līdzīgie raksti:


Raksts atrodams vietnē Laikmeta zīmes: http://www.laikmetazimes.lv

Saite uz rakstu: http://www.laikmetazimes.lv/2011/10/31/rick-wakeman-debesu-pianists/

© 2009 - 2013 Laikmeta zīmes. Visas tiesības aizsargātas.