Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-settings.php on line 18

Strict Standards: Declaration of Walker_Comment::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-includes/comment-template.php on line 0

Strict Standards: Declaration of Walker_Comment::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-includes/comment-template.php on line 0

Strict Standards: Declaration of Walker_Comment::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-includes/comment-template.php on line 0

Strict Standards: Declaration of Walker_Comment::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-includes/comment-template.php on line 0

Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method GoogleSitemapGeneratorLoader::Enable() should not be called statically in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-includes/plugin.php on line 339
Randy Travis: Sapņi, kas piepildās | Laikmeta zīmes

Randy Travis: Sapņi, kas piepildās

Ievietoja | Sadaļa Kristīgā mūzika pasaulē | Publicēts 12-04-2010

Ieteikt draugiemPačivini Share on Facebook Izprintē Nosūti draugam e-pastu


Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method SimilarPosts::execute() should not be called statically in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-content/plugins/post-plugin-library/common_functions.php on line 586

Strict Standards: Non-static method SimilarPosts::check_post_plugin_library() should not be called statically in /home/ebaznica/public_html/laikmetazimes.lv/wp-content/plugins/similar-posts/similar-posts.php on line 57

Pēdējos gados arvien lielāku popularitāti visā pasaulē gūst kantrīmūzika. Arī pie mums šī amerikāņu tautas tradīcijās balstītā mūzika atradusi savu cienītāju loku. Interesanti, ka gandrīz katrs kantrīmūziķis, vismaz Amerikā jau nu noteikti, savā repertuārā iekļauj pa kādai evaņģēliskai himnai vai kristīgu ticību apliecinošai oriģināldziesmai, bet vairāki populāri mākslinieki, piemēram, Kenijs Rodžers vai Džonijs Kešs, savu pārliecību apliecinājuši, līdztekus laicīgajai mūzikai ierakstot spožus kantrī gospela albumus. Šoreiz pastāstīšu par vienu no lielākajām mūsdienu kantrīmūzikas zvaigznēm, brīnišķīgu muzikālu talantu, lielisku skatuves mākslinieku un patiesu kristieti Rendiju Trevisu.

Rendijs Brūss Treiviks dzimis 1959. gada 4. maijā Maršvilā, Ziemeļkarolīnā. Viņa tēvs Herolds nodarbojās ar tītaru un darba zirgu audzēšanu, kā arī celtniecības biznesu, bet māte Bobija strādāja tekstilfabrikā. Tēvs ļoti vēlējās, lai viņa bērni kļūtu par kantrī dziedātājiem, tāpēc Treiviku namā vienmēr skanēja tikai un vienīgi country. „Citi bērni klausījās rokenrolu, taču man kantrīmūzika bija viss, ko es jebkad biju mācījies dziedāt un kas man bija nozīmīgs,” atceras Rendijs. Herolds nopirka saviem dēliem mežonīgo Rietumu stila tērpus, ģitāras un nosauca par „Traywick Brothers”. Rendijam bija tikai deviņi gadi, kad viņš piedalījās savā pirmajā koncertā, bet desmit gadu vecumā viņš kopā ar brāli Rikiju izveidoja duetu, kas uzstājās fermeru saietos un viesībās ASV dienvidu štatos.

Devītajā klasē Rendijs pameta skolu un nodevās uzdzīvei - mežonīgā ātrumā traucās ar auto un motocikliem, dzēra, rīkoja tračus, lietoja narkotikas, iesaistījās konfliktos ar policiju un veica virkni citu noziegumu. Par ielaušanos un zādzībām viņam draudēja cietums. „Es biju ārpus jebkādas kontroles. Nesaprotu, kā netiku nogalināts, zinu tikai, ka Dievs mani visu šo laiku sargāja,” viņš teic.

1977. gadā Rendijs uzvarēja Šarlotes pilsētas naktskluba „Country City USA” rīkotajā jauno talantu konkursā. Kluba vadītāja Lība Hatčere piedāvāja viņam darbu, un Rendijs pārcēlās uz Šarloti, kur nākamos piecus gadus uzstājās, izklaidējot iereibušos kluba viesus. Hatčere kļuva par Rendija menedžeri. 70. gadu beigās viņai izdevās pierunāt pazīstamo kantrī zvaigzni Džo Stempliju producēt divas Rendija dziesmas kādai mazpazīstamai ierakstu firmai. Tas bija viņa pirmais ieraksts profesionālā studijā.

Rendija dzīvē joprojām valdīja alkohols, narkotikas un noziegumi. Lība Hatčere bija vienīgā, kas ticēja viņa muzikālajam talantam. Viņa pārliecināja tiesnesi, ka Rendija dzīve varētu mainīties, ja neapdomīgajam jauneklim dotu vēl vienu iespēju laboties. Rendijs ir pateicīgs Hatčerei, ka viņa spēja jauneklī modināt interesi par Bībeli. „Kad sāku lasīt Bībeli, es joprojām lietoju narkotikas un dzēru. Lasīju vakaros pirms gulētiešanas, un tas atnesa man mieru, kādu nekad agrāk nebiju pazinis. Es biju pārsteigts, ko spēj paveikt vienkārša Bībeles lasīšana!”

Rendijs saprata, ka stāv elles priekšā un viņam vajadzīgs Glābējs. Pirmo reizi mūžā viņš sāka nopietni meklēt Dievu. Viņš no sirds vēlējās tikt vaļā no vecajiem grēkiem un redzēja, kā pamazām Dievs no dumpīga un vardarbīga pusaudža pārvērš viņu ticības pilnā vīrā, kas spēj atklāti atzīt savas nepilnības.

1981. gadā Rendijs pārcēlās uz Nešvilu, kur turpināja rakstīt dziesmas un centās iekarot vietējo klubu skatuves. Lība Hatčere sāka strādāt klubā „The Nashville Palace” un aicināja Rendiju pievienoties. Klubā Rendijs cepa zivis, mazgāja traukus un brīvajos brīžos uzstājās uz skatuves. Viņš mainīja savu vārdu un kļuva par Rendiju Reju. 1983. gadā ar kluba īpašnieka finansiālu atbalstu Rendijs ierakstīja savu pirmo albumu „Randy Ray - Live at the Nashville Palace”. Albumu bija iespējams iegādāties tikai klubā, un šodien tas kļuvis par lielu retumu.

„The Nashville Palace” nebija no tiem klubiem, kur apgrozās ierakstu kompāniju aģenti, radiostaciju pārstāvji un citi kantrī mūzikas varenie, tāpēc Rendija fanu pulku veidoja galvenokārt apkārtnes laukstrādnieki un tūristi. Tomēr 1985. gadā viņam izdevās noslēgt līgumu ar „Warner Brothers Records”. Kompānijas vadītāji atkal mainīja viņa vārdu, šoreiz uz Rendiju Trevisu. Pirmā Rendija jaunajā ierakstu kompānijā ierakstītā dziesma bija „Prērijas roze”. 1986. gadā sekoja albums „Storms of Life”. Jau pirmais singls „On the Other Hands” atklāja Rendija unikālo talantu, bet nākamais hīts „1982″ ļāva mūzikas kritiķiem nodēvēt viņu par dižo pagātnes kantrīdziedoņu tradīciju turpinātāju. Pirmajā izplatīšanas nedēļā tika pārdotas 100 000 albuma kopijas, bet kopējais pārdoto „Storms of Life” kopiju skaits pārsniedza trīs miljonus eksemplāru. Nākamais albums „Always & Forever” (1987) piedzīvoja vēl lielākus panākumus un pilnībā nostiprināja Trevisa kantrīmūzikas superzvaigznes statusu.

Dažos turpmākajos gados sekoja jauni albumi, neskaitāmi koncerti, dziesmu ieraksti un intervijas. Rendijs Trevis, dēvēts arī par kantrīmūzikas kroņprinci, četru gadu laikā spēja pārdot 13 miljonus savu albumu kopiju. 1991. gadā viņš apprecēja savu ilggadējo menedžeri Lību (Elizabeti) Hatčeri. Kāzu ceremonija notika Maui salā Havajās un noritēja visai klusi. Pēc intensīvās koncertdzīves Rendijs jutās izspiests kā citrons. Viņš nolēma pārtraukt mežonīgo skrējienu un nekad vairs neatgriezties pie šāda dzīves ritma. „Es biju pārdedzis. Mēs bijām strādājuši astoņus gadus bez apstājas. Kad nebijām ceļā, bija intervijas, dziesmu rakstīšana, ieraksti. Turklāt vēl liellopu un zirgu bizness, celtniecības kompānija. Man vajadzēja uz brīdi atslēgties.”

1997. gada septembrī pēc 12 ierakstītiem albumiem kompānijai „Warner”, Rendijs parakstīja līgumu ar jaunizveidoto „Dream Works Records”. Jau dziesmas no viņa pirmā šai kompānijai radītā albuma „You and You Alone” (1998) atnesa visaugstākās vietas kantrīmūzikas tabulās, bet otrais albums „A Man Ain’t Made of Stone” (1999) tikai nostiprināja Trevisa kā vispieprasītākā kantrīmūziķa slavu.

Rendijs ir ne vien brīnišķīgs mūziķis, bet arī talantīgs aktieris. Viņš piedalījies tādos pazīstamos seriālos kā „Metloks”, „Eņģeļa pieskāriens”, „Teksasa”, „Teksasas reindžers”, filmās „Lietus vīrs”, „Melnais suns”, „Maveriks” un daudzos citos TV seriālos un programmās, dokumentālajās un aktierfilmās. Rendija partneri kino bijušas tādas Holivudas zvaigznes kā Denijs Devito, Patriks Sveizijs, Stīvens Sīgals, Antonio Banderas, Mels Gibsons, Frensis Fords Kopola un daudzi citi.

2000. gadā „Atlantic Records” laida klajā Rendija pirmo kantrī gospela albumu „Inspirational Journey”. Albums tika ierakstīts dziesmu pa dziesmai četru gadu laikā. Toptabulās tas noturējās veselas 73 nedēļas un izpelnījās kristīgās mūzikas „Dove” balvu divās nominācijās. Lai gan Rendijs uzsver, ka albums nebija domāts kā autobiogrāfisks projekts, tomēr viņš atzīst, ka šīs muzikāli un tekstuāli tik dažādās dziesmas nav šķiramas no viņa personīgā garīgā ceļojuma. Kad Rendijs sāka koncertēt draudzēs, ne visi ticēja, ka viņa interese par kristīgo ticību ir nopietna. „Mums nācās sastapties ar ļaudīm, kas bija skeptiski noskaņoti,” teic Rendijs. „Es atzīstu savas vājības un cīnos ar tām, taču, kad tiku kristīts, tas bija pierādījums, cik tālu esmu ticis savā garīgajā ceļā. Tagad es lūdzu ik dienas un savu dienu beidzu ar Bībeles lasīšanu. Es zinu, ka esmu vājš un katru dienu man vajadzīga Dieva roka, kas tur manējo. Es atzīstu - man ir vajadzīgs Dievs! Tā ir viena no „Inspirational Journey” dziesmu pamattēmām.”

Jebkuru skepticismu par Trevisa pievēršanos kristīgajai mūzikai vajadzēja kliedēt viņa nākamajam albumam „Rise and Shine” (2002). Tajā iekļautas 13 dziesmas, kas stāsta par vienkāršo ļaužu ikdienas dzīvi un grūtībām, ar kādām tiem jāsastopas ticības ceļā. Starp dziesmu tēliem ir prostitūta, ārlaulības bērns, mirstošs vectēvs un vīrs, kas atsakās iet uz draudzi, - personāži, ko būtu grūti atrast citos kristīgās mūzikas projektos. Tomēr vislielākos panākumus guvusi dziesma „Three Wooden Crosses” (Trīs koka krusti), kas ātri vien iekaroja kantrīmūzikas toptabulu virsotnes. Dziesma kļuva populāra vai visās radiostacijās, kas spēlē country. Kantrīmūzikas asociācija to izvirzīja savai 2003. gada balvai divās nominācijās, bet Kristīgo kantrīmūziķu asociācija balvai četrās nominācijās.

Rendija pievēršanās kristīgajai mūzikai nenozīmē, ka viņš pametis klasiskā kantrī žanru. Tomēr Trevis tic kristīgās mūzikas spēkam pārmainīt cilvēku dzīvi. „Ir ļaudis, kas mūs pazīst tikai kā kantrīmūziķus. Tad viņi atnāk uz koncertu baznīcā un vēlāk mēs dzirdam liecības, ka šie cilvēki tikuši glābti, kristīti, viņu dzīve tikusi pārmainīta.” Tas ir iedvesmojoši un tieši tāpēc Rendijs turpina ierakstīt arvien jaunus kristīgos albumus.

Mūzikas biznesā nav balvas, kuru Rendijs Trevis nebūtu ieguvis. Trīskārtējs „Grammy”, septiņkārtējs „Dove”, desmitkārtējs Amerikas Mūzikas balvas, astoņkārtējs ASV Kantrīmūzikas akadēmijas, pieckārtējs Kantrīmūzikas asociācijas un neskaitāmu citu, kopā 85, balvu ieguvējs. Rendijam pieder 10 multiplatīna albumi, viņa ieraksti pārdoti vairāk nekā 21 miljonu eksemplāru koptirāžā.

Rendija Trevisa karjera ir viena no neparastākajām visā kantrīmūzikas vēsturē. Viņš ir laimīgs, ka Dievs ļāvis visiem viņa sapņiem piepildīties. Šodien Rendijs ir viens no visu laiku pieprasītākajiem kantrīmāksliniekiem, un viņa vieta mūzikas vēsturē nav apstrīdama. „Es ticu katrai dziesmai, ko esmu ierakstījis,” viņš atzīst. „Un es joprojām tiecos pēc vislabākā. Arī turpmāk es negribu darīt neko citu kā vien darboties kantrīmūzikā.”

   

Randy Travis kristīgie albumi:

  • 2000 Inspirational Jorney
  • 2002 Rise and Shine
  • 2003 Worship & Faith
  • 2004 Passing Trough
  • 2005 Glory Train: Songs of Faith, Worship, and Praise
  • 2007 Songs of the Season (Ziemassvētku)
  • 2009 Three Wooden Crosses: The Inspirational Hits of Randy Travis (izlase)

Randy Travis kristīgie video:

  • 2003 Worship & Faith (koncerts)

  

Raksts pirmoreiz publicēts žurnāla “Tikšanās” 2003. gada novembra numurā.
© Ervīns Jākobsons. Pārpublicēšanas vai citēšanas gadījumā atsauce uz autoru un pirmpublikāciju obligāta.

Līdzīgie raksti:

Uzraksti komentāru